8 tipů, jak pečovat sám o sebe (a téměř ZW)

Já sama jsem silný zastánce názoru, že pokud se chceme starat o planetu a naše prostředí, musíme se starat sami o sebe. Péče o sebe nemusí být finančně ani časově náročná, zároveň nemusí ani ubližovat našemu životnímu prostředí zatímco na sebe mažeme krémy z ropy v plastových obalech. Naopak spousta věcí, které pro sebe můžete udělat, je nejenom ekologicky ohleduplná, ale nebude vás stát skoro nic. Takže proč se nejdříve nepostarat pořádně o sebe, abychom potom měli pořádnou sílu se starat o své životní prostředí? 🙂

Meditace

Meditace vždy byla jedna z věcí, u které jsem nebyla schopná vydržet a hlavně jsem nechápala, co na tom všichni vidí. To vše až do chvíle, kdy jsem sama pochopila, že i mě samotnou to dokáže uklidnit. Přestože to není věc, kterou jsem se naučila dělat pravidelně, snažím se o ní alespoň několikrát do týdně. Jsem v tom ještě začátečník a vždy potřebuji slyšet někoho, kdo mě jí provádí. Pro mě je to osobně proces, při kterém se uvolním a konečně vypnu. Chvíle, kdy se soustředím sama na sebe a nevnímám nic moc jiného. Taky to znáte, že i ve chvílích, kdy máte odpočívat, tak přemýšlíte nad deseti dalšími věcmi? Ano? Tak přesně vy byste měli začít také meditovat.

Pro začátečníky může být dost náročné si jen někam v klidu sednout a soustředit se na sebe. Proto doporučuji „guided meditations“ (vedené meditace), kde posloucháte hlas někoho jiného (vašeho průvodce) a ten vám říká, na co se máte soustředit. Já osobně preferuji meditace v angličtině a zároveň si myslím, že v angličtině je mnohem více zajímavých zdrojů než v češtině. Má oblíbená meditace je od Shony Vertue. Případně naleznete i spoustu aplikací, které se taky zaměřují na meditace. Mezi nimi jsou populární aplikace jako Headspace,  The Mindfulness, Buddhify, Calm nebo Bettermind (jako jediná v češtině). Bohužel většina z nich je placená nějakou malou měsíční částkou, nicméně obvykle nabízejí nějaký program zdarma, takže doporučuji vyzkoušet zkušební verzi nebo některý z jejich programů, které nabízejí zdarma. V případě, že vám některá vážně sedne, můžete přemýšlet i nad jejím předplacením. 🙂 Každému také vyhovuje něco jiného, protože je dobré vyzkoušet více různých programů a metod.

 

Svíčky a vůně

The Greatest Candle in the World

Pokud se chci uklidnit a dopřát si poklidnější atmosféru, obzvláště v zimě mi málo co funguje lépe než když si zapálím svíčku a chvíli v klidu ležím. Nejenom že mě uklidňuje být chvíli ve skoro tmě (bez otravného modrého světla z počítače), ale zároveň je to ta chvíle, kdy můžu být jen já sama ve svých myšlenkách. Já osobně preferuji přírodní svíčky a mými oblíbenými jsou ty od The Greatest Candle in the World (v originálním názvu: „La Meilleure Bougie du Monde“). Spousta běžných svíček je totiž vyráběná z ropy a jejich hoření produkuje malé množství CO2, vytváří nepříjemné saze a mohou být dokonce karcinogenní. Proto jejich pálení doma není zrovna nejlepší variantou pro vaše ovzduší.

Svíčky od The Greatest Candle in the World jsou vyrobeny převážně z olivového a slunečnicového oleje, které výrobce shromažďuje v restauracích. Oproti klasickým svíčkám jsou svíčky Greatest Candle naprosto bezpečné a neprodukují žádné toxiny, což doložily různé testy. Koncept výroby spočívá v recyklaci použitých rostlinných olejů (které výrobce shromažďuje v restauracích) jako prevenci kontaminace vody a půdy. Jeden litr oleje totiž dokáže kontaminovat až 1.000 litrů vody. Zároveň i krásně voní, takže se nemusíte bát toho, že by vám z těchto olejů smrděl dům. 🙂

Pokud máte zároveň rádi i výraznější vůně nejenom ze svíček, řešením pro vás může být difuzér. Ten slouží k šetrnému rozptylování éterických olejů do prostoru. Vaše domácnost nejenom bude krásně vonět, ale můžete si také vybrat éterické oleje přesně podle vaší nálady a přání. Ne nadarmo je aromaterapie čím dál tím oblíbenějším oborem. 🙂

 

Pleťová maska, masážní kostky a další „opečovávátka“

Já osobně si často říkám, že nemám na tyhle věci čas, než se sama na sebe naštvu a udělám si zkrášlovací večer. V tu chvíli si na sebe „napatlám“ pleťovou masku, nohy a tělo si promasírují zvláčňující masážní kostkou a obličej si ještě namažu nějakým přírodním krémem. Péče o sebe je totiž důležitá a neměli bychom se jí snažit odkládat tak dlouho, až už si sami řekneme, že by vážně chtělo začít se sebou samým něco dělat.

Jako pleťovou masku můžete vyzkoušet například tu od slovenské přírodní značky Navia, případně si nějakou můžete vyrobit i sami doma. Skvělé recepty naleznete například uDomácí kosmetika nebo Čarujeme.

Masážní kostky prodává skvělé například značka Ponio. Nejen že jsou úplně přírodní, ale mají spoustu různých druhů a vůní. Zároveň vám vydrží opravdu dlouho a krásně zvláční kůži.

Co se týče krému, já osobně si dost zamilovala krém (nebo spíše suflé) od Soaphoria. Krásně zvláčňuje, je přírodní a můžete ho zakoupit i ve vratném obalu.

 

Pohyb

Ne nadarmo se často pohyb uvádí jako skvělé antidepresivum. Při pohybu se nejen že uvolňují endorfiny, ale zároveň je to něco, co vás skvěle probere, nakopne, pomůže vašemu zdraví a snad i bude bavit a těšit vás.

Je jedno jaký pohyb zvolíte, hlavně si nalezněte něco, co vás bude bavit a u čeho vydržíte. Já osobně preferuji kombinaci silových sportů a protahování. Nerada chodím na lekce do cvičebních studií a proto nejraději cvičím sama doma. Co se týče „silových sportů“, tak cvičím podle Zuzky Light (Češka, která svá videa natáčí v angličtině, protože je známá celosvětově). Ona sama cvičí krátké intenzivní tréninky s vlastní vahou a nebo s nějakým minimálním náčiním, které možná máte i doma (a nebo si můžete i sami vytvořit, aneb jako činky často stačí nějaká láhev s vodou). Nicméně pro větší nadšence už se hodí i nějaké ty menší činky na doma a kettlebell (činka ve tvaru „míče“ s držákem). Ve svojí ZGym (aneb jak Zuzka svojí „online tělocvičnu nazývá“) nabízí vždy každý týden nový cvičební rozvrh s videy, podle kterých cvičíte. Nemusíte tedy řešit, kdy co cvičit, ale máte to předem dané a hlavně zde získáte obrovskou variaci různých druhů cvičení a pohybů. Vždy si každý den nové video a cvičíte. Cvičení obvykle zabere tak 20 minut a můžu vás ujistit, že budete mrtví. 🙂 Pokud vás ZGym zaujala, můžete zkusit první měsíc s 50% slevou (za 5 dolarů za měsíc) díky zadání kódu „lets_do_this_20953“. Já už se Zuzkou cvičím několik let a miluji to. 🙂

Pokud by vás zajímalo něco podobného, ale v češtině, poměrně populární je Online Fitness, kde si taky za menší měsíční poplatek můžete vybrat z mnoha lekcí, podle kterých doma cvičit.

Co se týče protahování, miluji jógu. Tu cvičím například podle anglicky mluvicích Yoga with Adrienea neboFightmaster Yoga. Obě dvě ženy nejenom že mají skvělá videa, ale zároveň nabízí několik zdarma video programů pro začátečníky, kde máte vždy na každý den jedno video a postupně se můžete zlepšovat. Zároveň jejich video kanály jsou plné i dalších cvičení pro pokročilé, a to zdarma. V případě zájmu o česká videa s jógou, poměrně populární je StillOnTheWay.

Za mě pohyb a cvičení neznamená jen cesta ke skvělému tělu, ale hlavně tělu funkčnímu a zdravému. Díky zdravému tělu jsme pak nejen schopní se starat sami o sebe, ale i o naše blízké a naše životní prostředí. Protože nejdříve člověk musí pečovat sám o sebe, aby byl schopný se postarat o ostatní. 🙂

 

Masáž

Za masáž nemusíte utratit majlant v kosmetickém salonu, můžete si ji nechat udělat i sami doma. V případě, že bydlíte s partnerem/partnerkou, můžete ho/jí poprosit, ať vás namasíruje. Jako masírovátko se skvěle hodí některá již zmiňovaná masážní kostka, případně si můžete i pořídit některý přírodní masážní olej. Nejen že se skvěle uvolníte, ale hlavně to nestojí skoro nic a „přinutí“ vás to trávit i nějaký ten čas jen ve dvou v současném uspěchaném světě.

 

Čaj/káva

Dobrá káva či čaj po ránu vás mohou skvěle nakopnout, nicméně snažte se jim vyhýbat navečer a ideálně i v pozdějších odpoledních hodinách, protože se vám po nich bude hůře usínat. Pokud už nemůžete být navečer bez teplého, dejte si třeba nějaký výborný bylinkový čaj s medem a bude vám skvěle. 🙂 Zato zelený či černý čaj po ránu je skvělá volba, která vás skvěle naladí na celý den.

 

Kvalitní jídlo

Mnoho jedinců, kteří se zajímají o bezodpadovost, řeší vyšší cenu u bezobalových potravin. Tato vyšší cena bývá právě proto, že spousta potravin je bio. Nicméně nestojí právě ta vyšší cena za to? Ano, zaplatíte více, ale za cenu toho, že sami sebe krmíte kvalitnějším jídlem.

Já sama jsem hodně dlouho vybírala to nejlevnější jídlo, co jsem našla. To až do chvíle, kdy mi došlo, že vlastně tím, že šetřím, škodím jen sama sobě. Nechci se živit tím nejlevnějším co najdu, protože moje tělo je to nejcennější, co mám. Pokud nebude zdravé, může péče o něj stát ještě mnohem více než všechno to kvalitní jídlo. Tedy… nestojí ta vyšší cena přeci jen za to?

 

Bez technologie

Lehce se to říká, ale těžko se to dělá. Tento článek čtete jen díky tomu, že zrovna sedíte u počítače či klikáte na mobilu. Nicméně právě přehnané ulpívání na mobilech a počítačích, obzvláště hned po ránu či těsně před spaním, může mít negativní vliv na vás samotné. Pozoruji to sama na sobě. Pokud si například těsně před spaním scroluji Instagram, připadám si z toho taková neklidná a hůře se mi usíná. Pokud si ale před spaním čtu třeba knížku a poté jdu už bez „modrého světla“ spát, usíná se mi mnohem lépe.

Stejně tak i ráno bez moderních technologií může udělat mnohem lepší den. Osobně se naprosto vyhýbám projíždění si mobilu okamžitě po ránu v posteli. Nejdříve si jdu udělat hygienu, nachystat si snídani a poté možná si sednu k počítači na něco koukat u snídaně. Nicméně se sama čím dál tím více snažím si i snídani vychutnat „jen tak“ bez koukání na cokoliv, protože dost vnímám, že „vědomé jedení“ (aneb když se soustředíte jen na to, co jíte, a neděláte u toho nic jiného) dokáže značně změnit zážitek z jídla a i to, kolik toho sníte. Neslyšeli jste ještě o vědomém jedení? V tom případě doporučuji článek zde, kde se dozvíte, proč je to tak důležité. A co to tedy je?

„Vědomé jedení (Mindful Eating) je praktika, kdy jste vědomě přítomní při jídle a záměrně si všímáte všech smyslových vjemů, zatímco separujete zážitky, myšlenky a pocity od svých soudů.“ 

Tedy moje osobní rada zní, vychutnejte si jídlo tak, aby nic nerozptylovalo vaší pozornost a všechno ostatní právě hoďte za hlavu. 🙂

 

Pokud chceme pečovat o svoje životní prostředí, nejdříve se musíme cítit skvěle ve svém vlastním těle a starat se o něj. Protože bez zdravého těla nemůže být zdravé ani naše životní prostředí. 🙂

Praktikujete něco z výše zmíněného? Případně jaké jsou vaše oblíbené způsoby péče o sebe? 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *