Další měsíc za námi a s novým měsícem přichází i další inspirativní rozhovor ze série /Nejsem v tom sám/. Tentokrát rozhovor nebude zaměřen na jedince, ale na firmu. Přestože jedinci mají velký dopad na naší společnost, je důležité, aby změny ve své udržitelnosti prováděly i firmy, protože ty tak mohou obrovsky ovlivnit své zákazníky sortimentem, který nabízejí.
Ačkoliv mnoho firem se vymlouvá, že je obtížné být udržitelný a ekologický jako velký podnik, naštěstí jsou u nás firmy, které ukazují, že to jde. Jednou z těchto firem je Econea (obchod s ekologickým zbožím jako jsou pomůcky do domácnosti či přírodní kosmetika), která je na českém trhu poměrně oblíbená. Jak se vlastně k ekologii dostali, jak se snaží fungovat udržitelně a mnohem více se dozvíte z dnešního rozhovoru. 🙂
1) Váš eshop Econea je hodně zaměřený na ekologické produkty či věci podporující bezobalový životní styl. Nechci to úplně generalizovat, ale obecně se dá říct, že se o ekologii zajímá více žen než mužů. Vy jste ale dva zakladatelé: muži. Jaká byla vaše cesta k těmto tématům?
Je pravda, že o naše téma se zajímá více žen. Ostatně přes 70 % našich zákazníků tvoří právě něžné pohlaví. Těžko říct, proč tomu tak je. My jsme se oba s Pavlem zajímali o zdravý životní styl, což považujeme za první krok. Ekologie je krokem druhým a zdá se, že mnoho lidí už situaci vnímá. Dle mého jsou ženy vnímavější jak ke svému tělu, tak k okolí, kdežto muži jsou ti pevní bojovníci, se kterými nic moc nepohne.
2) Další otázka částečně navazuje na tu první, a to, kdo vás na vaší cestě inspiroval? Sledujete například nějaké české/zahraniční blogy, čtete nějaké ekologické vzdělávací knížky či sledujete ekologicky zaměřená videa či filmy? Máte i nějaké oblíbené tvůrce/autory v této oblasti? Můžete se případně podělit o tipy?
Pro mě osobně to byly určitě zahraniční dokumenty. Například snímek Food Matters pro mě byl takovým prvním šokem a jak se říká wake-up-callem. Určitě doporučuji klasiky jako Forks Over Knives o účincích rostlinné stravy na naše zdraví, Food Inc. o jídle, Tapped o balené vodě či Cowspiracy o dopadech velkochovů na naši planetu. Pokud jde o tvůrce, tak si nyní vybavuji jen Davida Attenborough a jeho snímky Blue Planet a Planet Earth. Určitě stojí za to.
3) Často se na bezodpadových FB skupinách řeší, co všechno člověk musí dělat, aby žil „správně ekologicky“ (což dle mého názoru nelze jednoznačně definovat a každá snaha se počítá). Často se tam řeší věci počínaje pojídáním masa až po nakupování lokálních potravin. Jaká je vaše představa ekologického života a jak ji praktikujete ve svých životech?
V první řadě si myslím, že to není o návratu do jeskyní. Nejsme žádní fanatici, kteří by bičovali ruce za každé plastové brčko. Myslím si, že by každý měl začít u sebe tím, co si může dovolit jak finančně, tak z jiných důvodů. Nejdůležitější je si téma uvědomit a pak si na to vzpomenout při každém malém rozhodnutí, kterých děláme denně desítky. Určitě to není o počítání tun odpadu či litrů ušetřené vody. Věřím, že se něco musí pohnout hluboko v nás směrem k přírodě a pak už je to vše samozřejmost. Tato otázka by vydala na samostatný článek a je toho opravdu hodně, co každý můžeme dělat.
4) Co by mě hodně zajímalo, je také, jak vaše ekologické přesvědčení praktikujete ve vaší firmě? Jak se například snažíte, aby chod vaší firmy měl co nejnižší dopad na životní prostředí? Řešíte i vaše prostředí firmy a například, jak je zásobena energií, jak je vám dodáváno zboží od výrobců a další podobné věci?
My naším tématem skutečně žijeme, takže je to samozřejmě poznat i u nás ve firmě. Určitě nejsme dokonalí, ale je toho opravdu hodně od pečlivého třídění odpadů, dodavatele energií z obnovitelných zdrojů, papírové lepící pásky, znovu využívání starých výplní do balíčků, starých krabic apod.
5) Jak vybíráte věci, které budete na Vašem eshopu prodávat? Máte nějaká předem daná kritéria, které musejí dodavatelé splňovat?
Toto je opět velmi široké téma. Nikde není jasně dané, co už je eko a co už není. Hranice jsou hodně nejasné a spousta produktů je v takové šedé zóně. My si tuto hranici neustále přehodnocujeme podle nových poznatků a máme nějaká jasná kritéria, přes která nejede vlak.
Například všechny produkty musí být čistě veganské a bez palmového oleje (přímo ve složení, deriváty nelze vyloučit). Takových látek je celá řada, která drogerii či kosmetiku hned vyřadí. Některé látky ale nejsou tak černobílé a záleží u nich na původu, čistotě, na co se výrobek používá (např. jiná kritéria uplatňujeme u přípravku na podlahy a jiná u zubních past). Je to opravdu produkt od produktu jiné a nad vším se přemýšlí.
6) Je nějaká firma, která je pro vás, co se týče dopadu na životní prostředí a toho, jak zodpovědně funguje, vzorem?
Velkým vzorem jsou pro nás Tierra Verde a Lifefood. To jsou firmy, které dobře známe a opravdu před nimi smekám, jak jdou do hloubky.
7) Hodně firem podporuje neziskové projekty, které jsou pro ně blízké. Spolupracujete jako partneři i s nějakou organizací, která by se zaměřovala na ochranu životního prostředí/ekologii či podobná témata?
V tuto chvíli nijak systematicky nespolupracujeme, ale určitě bychom chtěli. Teď podporujeme jen menší projekty a jednotlivce, pokud nás osloví a myšlenka se nám líbí.
Chceme si pečlivě vybrat a mít jednoho stálého partnera, u kterého budeme mít jistotu, že peníze se využijí tak, jak mají a bude to mít význam. Zvažujeme Koalici proti palmovému oleji.
8) Kde se jako firma vidíte za 10 let? Myslíte si, že téma ekologie a zodpovědného života bude dále růst nebo je to jen současný módní trend?
Já jsem přesvědčený, že to není jen módním trendem. Jakmile si člověk některé věci uvědomí, už není cesty zpět. Vnímám to tak, že se to stane větší samozřejmostí a každodenní součástí běžného života. Už se na to nebude tolik upozorňovat a nebude to tolik trendy. Tuto změnu chceme akcelerovat a je to i součástí naší vize: Vytvořit svět, kde příroda nepotřebuje chránit. Kde je to samozřejmostí.
9) Na závěr, jaké produkty z Vašeho eshopu byste doporučili ostatním? Obzvláště ty, které používáte na pravidelné bázi?
To není snadné, máme přes 1600 produktů. Já sám používám v koupelně kosmetiku Urtekram (deodorant, šampon, sprchový gel), na praní Yellow&Blue od Tierra Verde gel z mýdlových ořechů (nicméně potřebujete i odstraňovač skvrn), na nádobí doporučuji Sonett citrusový gel na nádobí, Sonett sisalové houbičky a do myčky jednoznačně tablety Ecozone. Na čištění bych doporučil Sonett pomerančový čistič (krásně voní). Na zuby jednoznačně zubní pastu od Eco Cosnetics s černuchou. To jsou věci, které používám já každý den.
Já ještě jednou moc děkuji eshopu Econea za rozhovor a pokud je neznáte, určitě doporučuji jejich eshop navštívit, případně omrknout jejich blog, kde najdete spoustu zajímavých informačních článků. 🙂
A pokud byste měli nějaký tip na zajímavou osobnost, se kterou byste rádi viděli rozhovor příště, dejte určitě vědět! 🙂