Když tě to baví, přece za to nechceš peníze. Aneb jedna z vět, se kterou se tvůrci obsahu mohou poměrně často setkat. Bohužel kvalitní obsah nelze dělat pravidelně a neustále zadarmo a proto i tvůrci hledají různé způsoby, jak si svojí tvorbou mohou vydělat a jak je jejich příznivci mohou podpořit.
Malí nezávislí tvůrci totiž pro společnost mají spoustu přínosů, ať už působení jako skutečně nezávislý zdroj informací, přinášení témat, která jsou ve společnosti tabu či nový pohled na věc. Proto mně osobně připadají právě různí bloggeři, youtubeři či jiní tvůrci jako důležité zdroje informací a vidím potřebu je sama podpořit (i když jsem zároveň jedním z nich).
Chápu, že ne každý fanoušek má peníze navíc. Proto jsem do tohoto článku zahrnula i další způsoby, které se netýkají přímo finanční podpory, ale tvůrce to i tak podpoří. Zároveň pokud sami vy jste tvůrci obsahu, můžete to brát jako inspiraci, jak si díky své tvorbě pár korun vydělat.
Proč podporovat své oblíbené tvůrce obsahu?
Na úvod bych ráda vysvětila svůj hlavní důvod, proč si sama myslím, že je důležité malé nezávislé tvůrce podporovat.
Ačkoliv si to přiznáme či ne, většina velkých médií je určitým způsobem ovlivněna jejich vlastníky. To vytváří problém v důvěryhodnosti daného média a obsahu, který vytváří.
S problémem manipulace médií se setkáváme jak u nás, tak i v zahraničí. U nás si pravděpodobně můžete vybavit různé kauzy s naším současným premiérem. A proto je nezávislost velkých médií poměrně velkých problémem.
Právě malí tvůrci, kteří svoji tvorbu začali dělat jako koníček, tvoří skvělý protipól k velkým mediálním domům. Proč? Protože nejsou na nikom finančně závislí a jejich primární motivací vytvářet obsah nebylo vydělávat peníze. Začali to dělat, protože chtěli předávat svoje názory a zkušenosti a nebyli ovlivňováni velkým zaměstnavatelem, který by kontroloval, co píše.
Proto často právě malí nezávislí tvůrci nabízí pohledy na různá témata z úhlů, na které nemusíme být zvyklí a o kterých se v mainstreamu nemluví. Malí tvůrci tedy vytváří informační protipól k velkým médiím, za kterými stojí majitelé s miliony na účtech. Podle mně je právě tato různorodost tvůrců klíčová pro kritické myšlení.
Různorodost názorů je klíčová pro kritické myšlení.
Pokud čerpáme zdroje jen z jednoho média, je těžké přemýšlet nad alternativním přístupem. Pokud ale naopak máme více zdrojů, je mnohem jednodušší se nad daným problémem kriticky zamyslet z různých úhlů pohledu. A to v současné době vidím jako zásadní.
Jak podpořit své oblíbené tvůrce? // Jak si jako tvůrce vydělat?
Nyní se pojďme vrhnout, jak své oblíbené tvůrce můžete podpořit. Vzhledem k tomu, že jsem sama ekologicky zaměřená bloggerka, budu uvádět hlavně konkrétní příklady, které se týkají mé oblasti. Nicméně podobné principy můžete používat, ať už jste v oblasti ekologie, módy či třeba techniky.
Zároveň spousta způsobů podpory je nezávislá na tom, jestli je daný tvůrce blogger, youtuber, instagrammer či podcaster.
Pravidelná finanční podpora
Pravděpodobně nejjednodušší a nejznámější podporou, která vás napadne, je přímá finanční podpora. Ačkoliv někteří tvůrci na svých stránkách uvádí přímo číslo účtu, kam můžete zasílat peníze na jejich podporu, většina jich spíše využívání některou z darovacích platforem.
Nejoblíbenější je Patreon, který je známý hlavně v zahraničí, ale využívá ho i spoustu českých tvůrců. Jak tato platforma funguje? Přihlásíte se zde jako podporovatel daného tvůrce a vyberete si, jakou pravidelnou měsíční částku mu chcete posílat. Funguje to tedy převážně na pravidelnou podporu na měsíční bázi.
Někteří tvůrci za podporu nabízejí různé bonusy (třeba videa či díl podcastu navíc), někteří ne. Obvykle zde můžete svého oblíbeného tvůrce podpořit i jen pár desetikorunami za měsíc. Jako příklad zde mohu uvést svůj Patreon, který využívám pro podporu svého podcastu EKOmaniaci.
Podpořit můžete třeba i dvackou za měsíc.
Patreon je mezi tvůrci obecně hodně oblíbený. Ze zahraničních ekologických tvůrců ho například využívá můj oblíbený americký podcast o udržitelnosti Green Dreamer (který byl vlastně prvotní inspirací pro můj podcast EKOmaniaci). I malá částka tvůrcům pomůže v jejich tvorbě a vás to často nemusí stát víc než jedno kafe ze stánku na celý měsíc
Danému tvůrci udělá podpora radost, protože uvidí, že má jejich práce smysl a vy je i pár korunami za měsíc podpoříte v jejich činnosti.
Podporujte bez peněz aneb affiliate marketing frčí
Affiliate je marketingový nástroj, který je mezi tvůrci poměrně známým a oblíbeným zdrojem příjmům. Pro jedince, kteří se v marketingu nepohybují, je to často velkou neznámou. Cože to tedy je?
Affiliate je způsob marketingu, kdy tvůrci či autoři webů používají unikátní internetové odkazy (vygenerované speciálně pro daného tvůrce), které navedou čtenáře na stránku určitého e-shopu. Pokud si daný čtenář na daném e-shopu něco koupí, tvůrce, který čtenáře na e-shop dovedl, z tohoto nákupu získává malou provizi v řádech procent z nákupu za přivedení zákazníka.
Právě díky tomu, že tvůrce použije v článku svůj unikátní vygenerovaný odkaz z daného e-shopu, tak e-shop pozná, odkud zákazník přišel. Základní podmínkou pro affiliate je, aby daný e-shop tento provizní program nabízel. Ne každý ho totiž má.
Netratí na tom peníze nakupující? Ne, nakupující stále platí stejnou cenu produktu, jako kdyby přes tento odkaz na e-shop nepřišli. Tímto způsobem se ukrojí část zisku pro e-shop a tvůrce dostane malou částku z tohoto nákupu jako provizi za doporučení. Tedy nejenom že si tímto způsobem nakoupíte věci, které potřebujete, ale zároveň finančně podpoříte svého oblíbeného tvůrce, aniž byste platili korunu navíc.
Díky affiliate marketingu si nejenom koupíte, co potřebujete, ale ještě přispějete svému oblíbenému tvůrci. Nezaplatíte za to ale navíc ani korunu.
Jak zjistím, že tvůrce affiliate používá?
Jak zjistím, že můj oblíbený tvůrce používá affiliate a že ho tímto způsobem mohu podpořit? Několika způsoby. Za prvé: různí tvůrci na svých webech často používají bannery e-shopů. Tyto bannery obvykle slouží právě jako affiliate proklik na daný e-shop a když přes něj nakoupíte, tak podpoříte tvůrce. U ekologických tvůrců můžete asi nejčastěji vidět reklamní bannery na e-shop Econea.
Druhý způsob použití affiliate marketingu je takový, že tvůrci často tyto affiliate odkazy zahrnují do svých článků. Tedy pokud koupíte něco proklikem přes stránku tvůrce, často z toho též může něco dostat. Já osobně toto též využívám, nicméně vždy odkazuji jen na produkty e-shopů, se kterými jsem spokojená. Nikdy bych nedoporučovala něco, co mi samotné nevyhovovalo.
Jako tvůrce je důležité nikdy nedoporučovat sledujícím produkty jen proto, abyste vydělali. Rychle totiž přijdete o důvěru.
Pokud jste náhodou autorem nějakého webu a myslíte si, že procpat článek jakýmkoliv affiliate odkazy je nejrychlejší způsob, jak zbohatnout, zklamu vás. Pokud budete doporučovat produkty či e-shopy, které jsou nekvalitní, jen abyste se obohatili, rychle ztratíte důvěru sledujících. Proto to prosím nedělejte.
Třetí způsob je, že na svých webových stránkách tvůrci přímo uvádí, že je skrz affiliate můžete podpořit a nabízí přehled e-shopů, u kterých při prokliku z jejich webu dostanou část ceny z vašeho nákupu. Já tento přehled e-shopů, přes které mě můžete podpořit, mám na svých stránkách zde.
Kde všude je affiliate dostupný?
Affiliate provizní systémy se používají v mnoha různých oblastech, počínaje od módy, přes jídlo až po ekologii. Mezi ekologickými oblíbenými affiliate programy najdete například ty od Econea, Brainmarket, Biooo či Grizly.
Pokud přes některý z e-shopů, který víte, že má affiliate program, nakupujete pravidelně, ideální situací je, že pokaždé, když z tohoto e-shopu budete nakupovat, tak na něj půjdete proklikem z webu vašeho oblíbeného tvůrce.
Tento tvůrce pak totiž bude označen jako ten, kdo přivedl zákazníka a dostane za to provizi. Ideálnější ještě je, když si před tím otevřete anonymní okno a tento proklik z webu tvůrce na stránku e-shopu uděláte v něm. Tak si můžete být jistí, že proklik půjde tomu, komu jste chtěli.
Když to vezmu na osobním příkladu, poměrně často využívám službu Amazon Kindle, protože si ráda čtu online knížky. Co před každým nákupem udělám? Miluji Lesley Fightmaster, která se zaměřuje na tvorbu jóga videí, jež jsou volně dostupná na youtube. Na svém webu má affiliate banner na nákup na Amazonu, takže vždy, když jdu nakupovat e-knížku, tak kliknu nejdříve na její web a přes něj na Amazon. Díky tomu se jí započítá provize z mého nákupu.
Můžu mít z affiliate sám/sama výhody?
Z affiliate systému často může čerpat i samotný zákazník. Jak? Spousta těchto systémů totiž pro své affiliate partnery nabízí slevové kódy, které mohou sdílet se svými čtenáři. Čtenář tak získá malou slevu za svůj nákup a zároveň tím ještě podpoří daného tvůrce obsahu.
Na mém blogu můžete najít sekci se slevovými kupony, kde právě tyto slevové akce se svými čtenáři sdílím. Ať už potřebujete koupit přírodní šampuk či například nějaký kvalitní esenciální olej, můžete na to dostat malou slevou.
Affiliate může být výhodný i pro samotného zákazníka. Často totiž tvůrci obsahu nabízejí slevové kupony, které zákazníci mohou využít.
„Něco za něco“
Podobným způsob podpory jako affiliate je ten, který jsem nazvala „něco za něco“. Je to takový způsob podpory, kdy vám tvůrce nabízí například slevový kupon/jinou výhodu, když si koupíte či registrujete přes jeho partnerský link. On z toho ovšem nezíská peněžní provizi, ale získá z toho často podobnou výhodu, jako máte vy. Třeba slevu na nákup či slevu na používání dané platformy.
Jako konkrétní příklad, který já sama využívám, zmíním investiční platformu Portu. Moc ráda ji používám a pokud se zájemce zaregistruje přes můj partnerský odkaz, dostane 3 měsíce zdarma investování bez poplatků. Já v tomto případě za to nezískám finanční provizi, ale dostanu za to též 3 měsíce používání platformy zdarma.
Tento způsob „podpory“ je pro vás podporovatele poměrně transparentní v tom, že víte, že vzhledem k tomu, že daný tvůrce z toho nemá přímo peníze, tak s velkou pravděpodobností danou věc též rád používá a sleva se mu hodí. Pokud bych já platformu Portu sama nevyužívala, sleva na investování by mi byla k ničemu. Sama ji ale mám ráda a využívám ji, takže ji ráda doporučím dál.
Merchandise aneb kupujte udržitelně
Dalším způsobem, jak můžete podpořit svého oblíbeného tvůrce, je zakoupením jejich merchandise neboli reklamních výrobků. Já osobně (asi nepřekvapivě) nejsem u tohoto příliš velkým fanouškem.
Když jsem dumala nad dalším způsobem, jak si ze své tvorby něco více přivydělat, aby to pro mě samotnou bylo udržitelné, přemýšlela jsem též nad vlastním merchandisem. Třeba nad výrobou kvalitních látkových tašek či triček. Nakonec jsem ale od toho upustila. Proč? Protože pro mě osobně je to v rozporu s tím, v co věřím.
Připadá mi, že si lidé reklamní předměty obvykle nekupují proto, že se jim to tak moc strašně líbí a danou věc by si koupili i bez nápisu svého oblíbeného tvůrce, ale prostě se jim to líbí, protože to vyrobil ten daný člověk. Z mého úhlu pohledu to tedy plodí jen další zbytečné věci.
Kupujte jen to, co byste si koupili i bez loga.
I tak se ale mezi ekologickými nadšenci najdou ti, kteří merchandise prodávají. Nechci to obecně hanit a říkat, že je to naprosto špatně. Pokud byste si například látkovou tašku nebo bavlněné tričko koupili tak jako tak, je to skrz merchandise super způsob, jak podpořit daného člověka a tvůrce. Pokud si ale kupujete danou věc jenom proto, abyste tohoto člověka podpořili, pro mě to z toho ekologického hlediska prostě nedává smysl a přijde mi smysluplnější radši tvůrci poslat peníze.
Merchandise ale může být udržitelným dárkem
Pokud nicméně hledáte dárek pro nějakého svého blízkého a váš oblíbený tvůrce prodává něco, co si myslíte, že by daného blízkého potěšilo, bude smysluplnější koupit tento dárek z merchandise nabídky tvůrce než z nějakého „fast“ obchodu.
Zároveň v oblasti udržitelnosti se většina tvůrců i snaží, aby jejich výrobky byly šité za férových podmínek a z přírodních bio materiálů.
Proto pokud byste si danou věc koupili tak jako tak, koupením si nějakého merchandise můžete zabít dvě mouchy jednou ranou.
Jako příklad takto udržitelného merchandise bych zmínila ten od Slow Femme, kde si dávají záležet na materiálech i etice výroby. Pokud hledáte například bavlněné tričko či šátek, jejich merch se vám může hodit a ještě podpoříte jejich tvorbu.
Nákup produktu
Mnoho tvůrců prodává různé internetové kurzy, e-booky, tištěné knížky či jiné vzdělávací produkty. Dost často je to jedna z mála věcí, ze kterých mají příjem. Ačkoliv občas tyto produkty mohou být dražší, než by vám bylo úplně milé, pro tvůrce je to jeden ze způsobů, jak „vykompenzovat“ svoji ostatní tvorbu zadarmo.
Tím, že si koupíte jeden dražší produkt od tvůrce tedy neplatíte jenom za danou věc, ale vlastně mu vypomáháte k tomu, aby mohl tvořit spousty dalšího obsahu zdarma pro všechny. Zároveň tímto způsobem podpory získáte smysluplný produkt, nad kterým tvůrce strávil spoustu času.
Já sama této možnosti přivýdělku využívám, ať už prostřednictvím prodeje své knížky Konec doby odpadové či e-booku o ekologickém investování. Beru to tak, že těmito produkty přináším čtenářům spoustu hodnoty a nevidím nic špatného si nechat na dvou věcech zaplatit.
Pokud ale sami jako tvůrci takto něco prodáváte, dejte si pozor, abyste se nehnali jen za rychlým způsobem, jak si vydělat peníze. Já sama vidím placené produkty jako něco, co je nejenom forma mojí podpory, ale zároveň si to obsahem musí vysloužit svoji cenovku.
„Share, like and subscribe“
Jasně, často se říká že lajky účty nezaplatí, nicméně na sociálních sítích právě lajky a komentáře pomáhají práci tvůrců dostat mezi více lidí. O to větší šance pak je, že si ostatní lidé, kteří daného tvůrce najdou, od něj/přes něj něco koupí a tvůrce tak bude finančně odměněn.
Zároveň mnoho sociálních sítí, jako je například Instagram, hledí na „Follower Engagement“, tedy jak moc fanoušci, kteří daného člověka sledují, s ním interagují. Čím vyšší toto procento „engagementu“ je, tím oddanější má daný člověk sledující a tím je relevantnější jak pro danou platformu, tak pro potenciální spolupráce (ze kterých si tvůrce též může něco vydělat).
Právě to, že něčí příspěvek olajkujete, okomentuje, nasdílíte či si ho dokonce uložíte, ukazuje, že daný člověk vás zajímá a má se vám i nadále ukazovat. Proto i „hloupé srdíčko“ může pomoci.
Líbí se vám někdo nebo něco na sociálních sítích? Tak to dejte najevo.
Napomůžete potenciálním spolupracím
Zároveň to, že člověk má vyšší „engagement“ ukazuje pro potenciální partnery, že daný tvůrce je relevantní a může s ním chtít uzavřít spolupráci. Spolupráce nemusí být vždy jen tupé reklamy, které se vám snaží něco vnutit, ale může to být i způsob, jak si sami rozšíříte obzory v zajímavých oblastech a dozvíte se o nových produktech, které se vám třeba budou hodit.
I spolupráce se dají dělat smysluplně.
Jako příklad smysluplné spolupráce bych zde zmínila spolupráci platformy Portu (kterou sama využívám pro své ekologické investování) a Kovyho. V rámci spolupráce se zaměřili na téma finanční gramotnosti a finančního vzdělávání. To je rozhodně důležitá oblast, která by se měla učit i ve škole (bohužel to tak ale často není).
Zároveň sdílení tvorby je jedno z největších ocenění pro tvůrce a ukázka toho, že jeho práce má smysl. Posloucháte podcast svého oblíbeného tvůrce a líbí se vám? Přidejte prinscreen na Instagramu do storíček a popište, co vás z něho zaujalo nejvíc. Dosledovali jste právě rozhovor s vaším oblíbencem? Sdílejte video na Facebooku! Líbil se vám nějaký článek či podcast? Sdílejte ho prosím.
Pokud věříte, že nějaký web či člověk dělá užitečnou práci, sdílejte jeho tvorbu se světem. Díky tomu se jeho práce dostane dál a pomůže dané téma více zpropagovat.
Pište recenze
Stejně jako některé sociální sítě fungují na bázi srdíček a lajků, například podcasty či knížky z velké části těží z recenzí. Tedy pokud například váš oblíbený podcast je na Apple iTunes, ohodnoťte ho a nejlépe ještě přidejte slovní komentář. Díky tomu se váš oblíbený podcast může dostat k většímu množství množství posluchačů, protože bude brán jako atraktivní.
Stejné je to i u knížek. Ačkoliv většinu českých knížek pravděpodobně nenajdete na Amazonu, kde se to anglickými recenzemi jen hemží, využijte některé z českých portálů a ohodnoťte své oblíbené knížky. Mezi oblíbenými portály na hodnocení knih je Databáze knih nebo ČBDB.
A nemáme to vlastně dělat vše zadarmo?
Na závěr bych se ráda ještě dotkla tématu, které mi připadá, že je v tvůrčí oblasti poměrně hodně kontroverzní. Oblíbené „pro planetu/společnost/lidi/zvířata bys přece měl/a dělat dobrovolně, protože tě to přece baví“.
Upřímně řečeno, je to jedna z věcí, na které jsem nejvíce alergická. Kde se objevila ta myšlenka, že platit by se mělo jen za to, co naopak společnosti a prostředí škodí? Proč je špatné si nechat platit za to, co naopak má za cíl dělat něco pozitivního?
Sama jsem se s tímto přístupem setkala několikrát. Naposledy to bylo, když jsem nechala běžet reklamu na svůj e-book o ekologickém investování. Na FB jsem dostala „pěkný komentář“, že když je to tak ekologické, tak jestli bych to neměla zveřejnit zadarmo. V duchu jsem si říkala, jestli chodí daná paní pracovat taky do práce jen pro svůj dobrý pocit? Pochybuji…
Tvořit dlouhodobě kvalitně bez honoráře není udržitelné.
Říct si o peníze za svoji práci není nic špatného. Tím spíše, pokud daná práce či činnost se snaží dělat něco, čím se prospěje celé společnosti. Mrzí mě, že má mnoho lidí nyní dojem, že pokud někde ve své práci někomu či něčemu pomáhá, automaticky za to nemá být placen. Ne, naopak, dotyčný člověk za to potřebuje být placen. Pokud totiž člověk nemá pokryté své primární potřeby jako je jistota domova a jídla a dostatek peněz na zaplacení nezbytných účtů, pak nemůže darovat ani víc ze sebe pro ostatní a pro celou společnost.
Často se divíme, proč rozvojové země z ekologického hlediska vypadají tak, jak vypadají. Je to proto, že lidé tam často nemají pokryté ani své primární potřeby. Jak pak mohou dělat ještě něco více pro své životní prostředí, když nemají dostatek možností ani pečovat o sebe? To je důležité brát v potaz.
Tedy prosím, přijměte fakt, že tvůrce, u kterého očekáváte, že bude dělat věci nezištně, chce z něčeho vydělávat. Tvořit donekonečna zadarmo a v dostatečné kvalitě není možné.
Moje nejoblíbenější tvůrci
Na závěr bych se s vámi ráda podělila o svých několik nejoblíbenějších tvůrců, které některým (každé různým) z výše zmíněných způsobů pravidelně podporuji.
Protože jsem vystudovaná anglistka, už od dob studia jsem si navykla na sledování spíše anglicky mluvících autorů a mnohem méně těch českých. Proto většina z tvůrců, které zmiňuji, je spíše zahraničních. Zároveň zde i pro přehled zmíním, jakým způsobem jsem dané tvůrce podpořila.
Zároveň ráda průběžně jednotlivé tvůrce sdílím na svých sociálních sítích, pokud přidávají téma, které bych ráda sdílela dál s ostatními a myslím si, že je relevantní i pro moje publikum.
Ekologie a udržitelnost
- Green Dreamer Podcast (přispívám na Patreonu)
- Going Zero Waste (koupila jsem si její knížku 101 Ways to Go Zero Waste)
- Deliciously Ella (mám všechny její knížky, předplácím si její aplikaci a byla jsem i v jejím londýnském bistru na obědě)
Cvičení
- Fightmaster Yoga (nakupuji kindle knížky přes její affiliate odkaz)
- Zuzka Light (mám její knížku Fit za 15 minut denně a též si předplácím její virtuální posilovnu ZGym)
Sociální sítě / marketing / grafika
- Grafika lehce (mám její kurz o výrobě e-booku)
- Sorelle Amore (mám všechny její online kurzy)
Peníze, money mindset a business
- Denise DT (mám všechny její knížky)
- Mimi Ikonn (mám její Five Minute Journal)
Ačkoliv průběžně čtu a sleduji různá média, v dlouhodobém měřítku mám svých pár neoblíbenějších jedinců, které moc ráda sleduji a podporuji. Umožňuje mi to netrávit tolik času konzumací obsahu, ale dává mi to čas i energii na tvoření toho vlastního. V konzumaci a tvorbě je důležitá rovnováha, jako ve všem v životě.