/
strom
Vypadat zelenější, než ve skutečnosti jsou, je v současné době cílem mnoha firem. Proč? Protože to, co je zelené a ekologické, přitahuje čím dál tím více udržitelně smýšlejících zákazníků. Pro firmy už je to poměrně početná cílová skupina, a tak se snaží co nejvíce veřejně deklarovat, že se chovají zeleně. Při bližším pohledu na fungování dané firmy ale zjistíme, že u marketingu někdy snaha o udržitelnost končí.

 

Co je to vlastně greenwashing?

„Greenwashing“ je pojem, který se používá pro strategie firem, které přesvědčují zákazníky, že se chovají odpovědně a ekologicky, ačkoliv jim o to ve skutečnosti vůbec nejde a často naopak svým fungováním planetě ještě více ubližují.

Greenwashingové praktiky tedy nejenom klamou zákazníka, který v dobré víře kupuje domněle ekologický výrobek, ale mohou mít i negativní dopady na zdraví. Pokud máme například kožní problémy a koupíme si přípravek, který se deklaruje jako přírodní (ač není), může nám to způsobit na těle pěknou „paseku“.

Často se s greenwashingem setkáme u firem, které svůj dopad na životní prostředí vůbec neřeší, ale vydají jednu zelenější řadu výrobků či produktů, a tu poté prezentují.

Například u konvenčních značek kosmetiky je běžné, že vytvoří třeba jednu přírodnější řadu šamponů, kterým dají líbivé zelené obaly, a poté tuto řadu všude propagují jako důkaz svého ekologického smýšlení. Bohužel často ve zbytku svého byznysu (a ve složení svých produktů) ale nezmění vůbec nic. Problémem je také to, pokud firma investuje více peněz do marketingu těchto zelených řad než do reálné změny svého byznys modelu k lepšímu. Tyto cesty ke skutečně zelenějšímu podnikání nevedou.

Greenwashing pro firmy často znamená větší přísun příjmů. Co je eko, to se prodává.

Bohužel kvůli čím dál tím větší oblíbenosti všeho zeleného je greenwashing stále častější. Je to totiž pro firmy skvělý způsob, jak se svézt na módní eko vlně, udělat si dobré PR a zvýšit tržby.

Jak se ale nenechat nalákat a jak poznat, co je opravdu ekologické, a co je na zeleno jenom „natřeno“? Podívejme se na několik oblastí, kde se s greenwashingem můžeme setkat nejčastěji.

 

Příroda v drogerii

Kosmetika je jednou z poměrně častých oblastí, kde se greenwashingu využívá, a legislativa tomu ještě napomáhá.

V drogerii z mnoha regálů na člověka „pomrkávají“ kosmetické produkty v zelených obalech s obrázky přírody a s popisky jako „přírodní“ či „ekologický“. Takové obaly můžou zaujmout pozornost lidí, kteří chtějí vyzkoušet nějaký přírodní produkt, a skončit v jejich košíku.

Slova jako “přírodní” či “ekologický” nejsou nijak legislativně upravena.

Je tu ovšem jeden problém, a to zásadní. slova jako „přírodní“ či „ekologický“ nejsou v legislativě nijak upravena. Neexistují pro jejich použití žádná závazná pravidla, může se jimi tedy označovat doslova jakýkoliv produkt. Ve skutečnosti tyto produkty mívají téměř stejné složení jako ty běžné. Jediný rozdíl je v tom, že mají zelenější obal. Marketing totiž spoléhá na to, že se spousta zákazníků nechá chytit na velké popisky a líbivý zelený obal a po detailech složení se pídit nebudou.

Jak se tady nenechat nalákat? Je to možné dvěma způsoby.

 

Certifikovaná kosmetika

ekologické certikáty
Příklady důvěryhodných certifikátů přírodní kosmetiky.

První je vybírat si jen certifikovanou přírodní kosmetiku. Pokud si nejste jistí přírodním složením kosmetiky, pomoci vám mohou certifikáty. Mezi věrohodné ekologické certifikáty patří Ecocert, NaTrue nebo Certifikovaná přírodní kosmetika.

Pokud konkrétní certifikát na kosmetice neznáte, raději si ověřte jeho věrohodnost. Některé firmy si totiž tvoří certifikáty vlastní, jen aby to dobře vypadalo, a v tomto případě certifikát trochu ztrácí smysl. Proto si ověřte, že daný certifikát poskytuje nezávislá organizace, a ne samotná kosmetická firma.

Mezi certifikované přírodní značky kosmetiky, které jsou kvalitní, patří například Lavera, Urtekram nebo Eco Cosmetics.

 

Zkoumat a zkoumat….

Druhým způsobem je hlídat složení. Ne všechny značky přírodní kosmetiky mají certifikáty, získat certifikát je pro výrobce totiž poměrně nákladné. V tom případě je důležité pozorně číst i drobný text na obalu a dávat si pozor na to, jaké ingredience kosmetické produkty obsahují.

Skvělou internetovou pomůckou pro hledání jednotlivých surovin je online Encyklopedie Biooo. Případně velmi užitečným průvodcem v této oblasti je kniha Tajemství kosmetiky od Víta Syrového.

Díky upřednostňování certifikované kosmetiky a pečlivému zkoumání složení předejdete tomu, abyste se nechali nalákat líbivým obalem na „umělou“ kosmetiku. Právě nedůsledného zkoumání složení kosmetiky ze strany zákazníků využívají velké kosmetické firmy se svými „zelenými“ řadami. V nich jsou někdy jen dvě přírodní složky, které firmy všude propagují, ale zbytek složení principům přírodní a udržitelné kosmetiky nevyhovuje.

Encyklopedie složení kosmetiky
V biooo encyklopedii najdete velké množství kosmetických látek.

 

Ekologie v šatníku

Nejčastějším příkladem greenwashingu v oblasti módy a oblečení jsou „udržitelné kolekce“. Módní řetězce produkující fast fashion většinou u použitých materiálů prioritně neřeší jeho ekologické parametry. Nicméně protože negativní reakce vůči dopadům konvenčního textilního průmyslu sílí, mnoho oděvních firem začalo produkovat i speciální zelené kolekce, které vyrábí například z biobavlny či jiného přírodního materiálu.

Na této jedné kolekci chtějí ukázat, že se zajímají o životní prostředí a zodpovědně řeší dopad své produkce na planetu. Tyto zelené kolekce často uvidíte v kampaních na plakátech a billboardech, protože je to pro firmy skvělá reklama.

Nicméně je to kapka v oceánu v porovnání s tím, kolik ostatních neudržitelných kolekcí produkují a při jejichž výrobě se materiál vůbec neřeší. Je to jen zelený marketing, který má nalákat zákazníky, pro které je udržitelnost zajímavé téma.

Pokud uvidíte konvenční značku propagovat tyto své zelené přírodní kolekce oblečení, podívejte se také na jejich ostatní výrobky. Je spousta jejich oblečení vyráběna z umělých materiálů a šita v pochybných podmínkách v Asii? To o firmě a jejím přístupu vypoví mnohem více než jedna udržitelná kolekce.

Kolekce řetězce H&M
Kolekce z biobavlny “Conscious” vyráběná řetězcem H&M je výborným ilustrativním příkladem greenwashingu v oblasti módy.

 

Jíme bio a eko?

Pozadu v oblasti greenwashingu nejsou ani rychlá občerstvení a jídelní řetězce. Právě tyto řetězce se občas chovají jako „mistři“ v zelené manipulaci. Je běžné, že taková firma udělá jednu miniaturní změnu, na které postaví celý svůj zelený marketing, a informuje o ní napříč médii. Ve skutečnosti má ale tato věc ve srovnání se zbytkem podnikání naprosto zanedbatelný dopad.

„Skvělým“ příkladem v této oblasti je McDonald’s a jeho výměna plastových brček za papírová. Tato změna ve výsledku přílišný rozdíl neudělá, protože se stále jedná o odpad bez dalšího využití, protože rozmáčená brčka se už nerecyklují, a zbytek byznysu jede ve starých kolejích. Stále dostávají zásoby v jednorázových obalech a i zákazníci odcházejí z restaurace s obrovskou kupou obalů na jedno použití.

Pokud už firma chce realizovat změny v podnikání, tak má smysl dělat takové, které mají opravdu smysl a citelný dopad. V případě, že se s nějakou ekologickou změnou u jídelních řetězců setkáte, podívejte se, jak funguje zbytek jejich podnikání. Pokud je daná medializovaná zelená věc jediná položka, která se v jejich činnosti dá nazvat jako ekologická, je to jasný greenwashing.

 

Investice natřené na zeleno

Citát o ekologickém investování

Už delší dobu propaguji zelené investování a často se setkávám s greenwashingem i v této oblasti.

Co je zelené, v současné době frčí. A všimli si toho i podvodníci v oblasti financí. Sama jsem v poslední době byla oslovena několika jedinci, kteří mi nabízeli investování do projektů, které na první pohled vypadaly skvěle, ekologicky a výnosně. Na druhý pohled ale tak zářivé nebyly a často existovaly jen na papíře.

Bohužel věřím, že na kombinaci finanční a ekologické motivace spousta jedinců skočí, o to jsou tyto projekty nebezpečnější. V této oblasti navíc hrozí, že můžete ztratit i velké množství peněz.

 

Greenwashing v investování aneb jak rychle přijít o peníze

Jak se v oblasti financí a investic vyvarovat greenwashingu? První pravidlo zní – pokud to vypadá příliš slibně, asi to opravdu budou přehnané sliby. Pokud vám někdo nabízí výdělky ve výši desítek procent, je to spolehlivá cesta, jak ztratit všechny investované peníze.

Když investice vypadá příliš slibně, asi příliš slibná bude.

Další pravidlo je neinvestovat do pochybných internetových projektů. Často se setkávám s tím, že mi někdo pošle na první pohled zajímavou ekologickou investici, kterou zprostředkovává nějaký zahraniční portál.

Stránky s nabídkou ekologických investic bývají zelené, plné hezkých obrázků přírody a s motivujícími nápisy, že zachráníte svět, a ještě budete v balíku. Od většiny těchto investic ruce pryč. Často se jedná o firmy, které oficiálně sídlí v daňových rájích, a svoje peníze od nich nikdy nedostanete zpátky.

Založit webovou stránku s nabídkou si může v podstatě kdokoliv. Pokud investice nabízí zahraniční firma, o které jste zároveň nikdy neslyšeli, je to značně rizikové. Pokud zadáte jméno firmy do internetového vyhledávače a přidáte například slovo „investment“ či „scam“ (podvod), je velká pravděpodobnost, že najdete spoustu recenzí, díky kterým si uděláte komplexnější obrázek o důvěryhodnosti dané firmy.

 

Komu tedy věřit?

Recenze Portu
Osobně na investování využívám platformu Portu.

V oblasti investic vidím jako základ bezpečí investovat do dlouhodobě zavedených společností přes věrohodné platformy, například brokery jako Degiro či Lynx anebo například přes robo-advisory jako Portu (o Portu se více dozvíte v mé recenzi). V případě, že jste v oblasti investic nezkušení, není nic špatného si nechat poradit. Zkuste vyhledat například nějakého nezávislého poradce v Asociaci finančních poradců ČR.

Pokud jste začátečníci v oblasti ekologického investování, skvělým průvodcem vám bude i můj e-book na toto téma

Investice jsou rozsáhlé a komplexní téma, proto mám jedno stručné základní doporučení: Neinvestujte do ničeho, co vypadá příliš dobře na to, aby to byla pravda. Pokud si nejste jistí, raději se poraďte s nezávislým finančním poradcem a rozhodně do těchto internetových investic nevkládejte velké obnosy peněz.

 

S greenwashingem pryč!

Je skvělé, že i střední a velké firmy se snaží produkovat alespoň nějaké ekologičtější produkty a řady. Nicméně bohužel se často jedná spíše o zavádějící marketing než o opravdu ekologické výrobky. Klíčové je v tomto případě vše prověřovat, pozorně číst složení a zkoumat činnosti firmy, než si „zelenější“ produkty od těchto firem s klidným svědomím koupíme.

Já osobně jsem fandou nakupování od těch firem, pro které je ekologie klíčovým faktorem v jejich podnikání. Firem, které se nechlubí „zelenými řadami“, protože všechny jejich řady jsou zelené. Nakupováním zelených řad od neekologických firem spíše podpoříme zbytek jejich neudržitelného podnikání, a to je přesně to, co mi nedává smysl.

 

Jak se ke greenwashingu stavíte vy? Kde se s ním nejčastěji setkáváte? 
  1. Díky moc za přínosný článek! Upřímně řečeno spoustu věcí jsem vůbec nevěděla, tak mě to docela překvapilo. Třeba to legislativní pojetí.

    Odpovědět
    1. Jsem moc ráda, že byl článek přínosný. 🙂 Nedivím se, člověka by nenapadlo, že je možné slova jako “přírodní” a “eko” použít naprosto na cokoliv. Bohužel…

      Odpovědět